07-03-11

VTM stopt met telenovelles wegens commercieel niet interessant genoeg

Er komt voorlopig geen nieuwe telenovelle op VTM. Voor wie niet weet wat dat is: een telenovelle is een soap, maar dan met een duidelijk, lineair verhaal, dikwijls in de vorm van een modern sprookje. De bekendse telenovelle op VTM was 'Sara', met Veerle Baetens als het lelijke eendje, dat zich ontpopt tot een mooie vrouw en trouwt met de baas.

Een commerciële zender doet het natuurlijk voor het geld, niets mis daarmee. Een telenovelle wordt uitgezonden in prime time, en de adverteerders hopen via die telenovelle een groot publiek te vinden voor hun reclame. Nu blijkt dat veel kijkers die telenovelles in uitgesteld relais bekijken via hun digitale televisie, en dan hun de reclameblokken doorspelen.

Ik vind dit een mooie illustratie dat dit concept van reclame niet meer van deze tijd is. Ik heb niets tegen reclame op zich, maar wel tegen de debiele vorm ervan, met name de televisiereclame. Zo onnozel, dat je ervan moet kotsen. Maar ja, ik ben dan ook een kritische consument. Er zullen wel doelgroepen zijn, waar dergelijke laag-IQ-reclame werkt, zoals bij kinderen en de vorige generatie senioren. Maar bij de moderne, hoogopgeleide consument (veronderstellend dat die ook naar VTM kijkt) wordt de gordijnen ingejaagd bij zulke geestesdodende nonsens.

De toekomst van de reclame ligt in differentiatie. Ik heb gezegd dat ik niet per se iets tegen reclame heb. Neen, reclame heeft ook een pure informatiewerking. Ik heb een probleem, en ik zoek een produkt dat dit probleem kan oplossen. Dergelijke reclame is nuttig en functioneel voor mij. Maar ik heb niet die onnozele filmpjes daarrond nodig. Dat niveau ben ik ontgroeid, het geloven in sprookjes.

Hoe zou ik, indien ik marketeer was, dit probleem van reclame oplossen? Wel, stel dat ik van Telenet was. Dan zou ik elke abonnee, die digitale televisie neemt, een vragenlijst laten invullen over welke reclame hij wenst te ontvangen. Die verschillende consumenten zou ik groeperen in grote profielen (ze moeten natuurlijk niet té gedifferentieerd zijn, dat zou verlieslatend zijn). En dan die parte groepen met reclameblokken bedienen. Eventueel zou men ook kunnen opgeven wanneer, hoe en hoe frequent men reclame wil ontvangen.

Trouwens, kijk eens naar de linkermarge in mijn blog. Google heeft het concept gedifferentieerde reclame goed begrepen. De reclame die daar verschijnt is gebaseerd op de woorden van mijn blog. Ik vind het altijd leuk om te zien welke  reclame mijn eigen woorden oproept. De veronderstelling is dat wanneer bezoekers een artikel in mijn blog lezen, dat ze eventueel geïnteresseerd zijn in reclame die associatief daarmee verband houdt.

Gedifferentieerde reclame, dan eraan, heren en dames marketeers!

 

 

13:25 Gepost door Johnsatyricon | Permalink | Commentaren (0) |  Print |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.