28-09-10

De Kouros van Temea en het Griekse drama

Ik kijk graag naar het programma Tegenlicht van de VPRO, dat een kritische blik werpt op de financieel-economische crisis. Gisteren ging het over de schuldencrisis van Griekenland. Het viel een beetje tegen. De programmamakers toonden een Grieks dorp, waar een boer op zijn veld een  kouros, een beeld uit de Oudheid, gevonden had. Hij trachtte het beeld illegaal te verkopen, maar werd gevat als kunstrover.

De programmamakers gaven nergens commentaar, zodat de kijker met de vraag bleef zitten: waaarover gaat dit? Wat betekent dit? Wil het programma suggereren dat de illegale handel in oudheden sinds de schuldencrisis erop vooruit is gegaan? Interviews met dorpsbewoners maakten het morele dilemma duidelijk: Ok, hij had de vondst van de kouros moeten aangeven bij de overheid. Maar langs de andere kant, hij is een jonge, arme boer, die moeite heeft om zijn lening op zijn woning af te betalen, hij heeft een dochtertje met gezondsheidsproblemen. Het was duidelijk dat de dorpsbewoners heimelijk sympathiseerden met de vermeende kunstrover.

Een oude boer die huilde wanneer hij terugdacht aan de drachme. Dat was nog echt geld. Papandreou is een smeerlap. Een jonge boer die het subsidiesysteem van de Europese Unie aan de kaak stelt: hoe ze gesubsidieerd werden om hun abrikozen in de rivier te werpen. Ze kregen 50 drachme om hun abrikozen te vernietigen, terwijl ze maar 40 drachme kregen op de markt. Ze produceerden dus om hun oogst te vernietigen. 

Vroeger kochten de Griekse huisvrouwen drie à vier kilo tomaten op de markt.Dat was normaal. Sinds de crisis kopen ze maar drie tomaten. Dit is ongrieks. Een familie aan tafel die de situatie bespreekt. Nattuurlijk zijn de verwijten aan de politici niet van de poes: zakkenvullers, smeerlappen, profiteurs. De ene heeft 50 huizen, de andere 50 yachten. Een stem die zegt dat ze allemaal boter op hun haar hebben, wordt nauwelijks gehoord. 

Het was een impressionistische documentaire, met heel mooie beelden, maar ik bleef op mijn honger zitten doordat commentaar en interpretatie ontbrak. Tegenlicht had beter gekund, maar het kan niet altijd even goed zijn.

09:10 Gepost door Johnsatyricon | Permalink | Commentaren (0) |  Print |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.