20-04-10

Ruis op de communicatiekanalen

Mensen communiceren met elkaar met een gigantisch aantal communicatiekanalen

1) het face-to-face contact: de stem, het lichaam, de mimiek, de blik, de ogen, etc.

2) telefonisch contact: de vaste telefoon, de gsm

3) communicatie via internet: e-mail, blogs, sociale netweksites, Facebook, Twitter

4) schriftelijke communicatie: brieven (deze vom van communicatie is volledig aan het verloren gaan)

Dit zijn de veschillende communicatiekanalen. Wat ik hier wil zeggen is dat er verschikkelijk veel ruis is op al die communicatiekanalen.  

Ruis op een communicatiekanaal betekent bv. dat ons praten gestoord wordt door bv. het geluid van een drilboor op de achtergond. Zodat ons spreken verstoord wordt, hetgeen betekent dat wat ik wil zeggen minder goed uitkomt bij jou. We moeten zeggen: we wachten tot het geluid van de dilboor stopt, anders verstaan we elkaar niet.

Ik zal dit thema verder uitwerken. Ik merk dat ik enorm veel spellings-en typfouten maak, waardoor mijn schrijven veel minder door jou wordt begrepen, dat je misschien weerzin krijgt en het lezen stopt, of dat de toevallige typfouten een andere betekenis geneeen, een betekenis die ik er niet inggelegd heb, etc;

(De vele typfouten komen door het niet goed werken van het klavier van mijn notebook, waarop ik nu schrijf. Mij  grote computer heeft definitief de geest gegeven).

Toevallige typfouten zijn een heel mooi voorbeeld van ruis. Een ander woord voor ruis is informatieveval.

12:18 Gepost door Johnsatyricon | Permalink | Commentaren (0) |  Print |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.