22-02-10

Technologische vaardigheid

Technologie is alomtegenwoordig in ons leven: pc 's, gsm 's, blackberries, mp3-spelers, etc. Hoewel de jongere generaties daarmee handig weten om te springen, haperen die technologische apparaten soms. Je pc bevriest bv. en je kan hem niet meer aan de praat krijgen zodat je hem opnieuw moet opstarten.

Of zo had ik problemen met het biljettenapparaat in het station van Mechelen. Het intikken van de eerste letters van het bestemmingsstation ging moeilijk: het apparaat gaf verkeerde letters weer. De ervaring leerde mij dat het erop aankomt bij dit specifiek toestel niet in het midden van de de bedoelde letter, bv. de 'A' van Antwerpen, het scherm aan te raken, maar net iets erboven. Dit uit de ervaring stammende handigheidje dien ik enkel op dit specifieke toestel toe te passen en niet op andere, waar ik wel op het midden van de letter kan drukken. Ja, ook technische apparaten hebben hun individualiteit en hun eigenaardigheden.

Die biljettenapparaten weigeren ook dikwijls om je bankkaart te herkennen. De meeste mensen leggen er na enkele pogingen het bijltje bij neer en gaan een biljet kopen aan de balie. Maar ik heb geleerd met kracht de magnetische strip naar beneden te drukken, zodat hij electronisch contact maakt met het apparaat. Of ik doe de cassières na, die de bankkaart op hun schort wrijven om de magnetische strip te zuiveren.

Ook dat is technologische geschooldheid: met technische apparaten weten om te gaan als ze niet schijnen te werken en praktische oplossingsstrategieën hanteren die uit de ervaring stammen. Zo blijft bv. mijn pc dikwijls hangen, het scherm bevriest en hij doet niets meer. Ik heb geleerd mij daaraan niet meer te ergeren, maar gewoon de stekker uit het stopcontact trekken en hem opnieuw insteken. Zonder mij af te vragen waarom mijn pc bevriest, zonder mij hoofdbrekens te maken over de vraag wat er mis is met Windows. Het is gewoon zo, mijn pc heeft zijn nukken, als een koppige ezel die plots op de weg blijft staan om een tukje te doen.

Een mens die technologisch ervaren is, heeft geleerd door de human interface van het apparaat te kijken naar de achterliggende electronische processen. Het duurt decennia vooraleer een nieuwe technologie zijn kinderziekten heeft overwonnen, vooraleer de gebruiker voldoende oplossingsstrategieën heeft ontwikkeld om bij falen van de technologie het apparaat toch te laten werken.

Bij de 'oudere' generatie is het te hoog gegrepen om van hen te verwachten dat ze op een pragmatische manier met technische apparaten zullen omgeen. Hoe dikwijls heb ik niet naar mijn moeder moeten gaan, om een simpel probleempje op te lossen van een kabeltje, dat niet diep genoeg insteekt, of het verwijderen van de tijdelijke internetbestanden, of gewoon de schijf decomprimeren, zodat het probleem van een trage computer opgelost raakt...

11:03 Gepost door Johnsatyricon | Permalink | Commentaren (2) |  Print |  Facebook | |

Commentaren

Mooi slot. er is hoop zolang zonen voor hun oude moeders blijven zorgen...
in any era,

with or without technology...

Gepost door: Stefaan H. Solfrian | 24-02-10

Reageren op dit commentaar

knap staaltje handige Harry, eh John heel leuk om lezen

Gepost door: octo | 27-02-10

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.