20-01-10

Inbev-conflict volgens Bloomberg

Bloomberg is een razend interessante Amerikaanse zakenzender. Natuurlijk gaat het vooral over de Amerikaanse economie, maar ook over globale ontwikkelingen in de wereldeconomie. En ja, soms ook over België, zoals hier over het conflict bij Inbev (dit clipje is wel al enkele dagen oud).

Bloomberg kan je bekijken als je digitale televisie neemt. Eén van de voordelen van digitale televisie is dat je belangrijke Amerikanse zenders kan bekijken zoals Bloomberg, maar bv. ook de engelstalige versie van Al Jazeerah...

15:46 Gepost door Johnsatyricon | Permalink | Commentaren (1) |  Print |  Facebook | |

Commentaren

Goed gedaan, B,

dit is wat ik er zelf uit distilleerde, en aan een krant heb opgestuurd:

Over Le(u)ven in het WereldDorp

De blokkade aan de poorten van Stella Artois in Leuven is een arbeidersprotest tegen de wens van de directie van AB Inbev om honderden banen in het moederbedrijf van de multinational te schrappen. Ik ben even bij het vuur van gestookte paletten de sfeer gaan opsnuiven en kon niet koud blijven onder de argumenten van de pamfletten: “Red de arbeidsplaatsen! Red de fierheid van Leuven! Werknemers weten waarom!”. Anderzijds betovert me de logica van ‘manager van het jaar’ Bert De Graeve in een interview in een weekendkrant (DM):” Wij zijn met Beckaert vandaag een gezond bedrijf. Wij hebben toekomst omdat we wereldwijd steunpunten hebben en omdat we nog voor de crisis twee Belgische vestigingen hebben gesloten”. Als tuinman weet ik dat je een plant geregeld moet snoeien: dat revitaliseert. Maar als je de plant te diep kwetst bij het snoeien, sterft hij. Laat me dus het woord geven aan de briljante, soms wat baldadige Rik Torfs. In “De lof der lankmoedigheid” (2006) schrijft hij onder item 43 volgende profetische en poëtische woorden: “De manager is een held. Hij draagt vrijwillig een uniform. Dat is grijs. (…) Op foto’s glimlacht de manager altijd, maar steeds vastberaden. (…) ‘pas op, maak van mijn welwillendheid geen misbruik. Geen geintjes, of ik zie mij verplicht u weg te saneren’. In die zin lijkt een manager op een krokodil. Die lacht ook, al is dat soms eerder een indruk (…). Verder houdt een krokodil ook niet van geintjes, en is ze bereid overbodige dingen weg te saneren. (…) De manager is in de loop der tijden grondig geëvolueerd. Vroeger bestond zijn taak erin met mensen te werken, nu is het zijn opdracht om diezelfde mensen weg te werken. Wanneer beleggers het bericht bereikt over afvloeiingen van werknemers, stijgt de beurskoers van het bedrijf onmiddellijk. ‘Weer tienduizend mensen die niet meer voor ons werken!’, juichen de aandeelhouders. ‘De productiviteit kan alleen maar toenemen, nu er minder gearbeid wordt.’ Kortom, het succes van de manager wordt afgemeten aan het aantal ontslagen dat hij tot stand weet te brengen. Het gaat bij voorkeur om naakte ontslagen. Een ontslag dat niet naakt is, is maar half.” Ik ben benieuwd hoe het in het geval van “The world’s local Brewer” afloopt. “Think global, act local”, wat betekent dat precies voor Leuven?

Stefaan H"

Overigens heb ik genoten van de ontroerende kwaliteit van journaal en Man bijt Hond vanavond.

Ook ons land maakt geregeld goede televisie

Gepost door: Stefaan | 20-01-10

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.